18. nov 2015

Weact - 470 elever blev taget ud af skolen

Hvad sker der, når man samler 470 elever i en sportshal, fordeler dem ud på 22 workshops og lader dem arbejde med innovative løsninger på hverdagsproblemer i 2 dage? Det besluttede Ung Egedal sig for at finde ud af, da de torsdag d. 12. og fredag d. 13. november inviterede Egedal Kommunes 470 8. klasseelever og deres lærere ud i Ølstykke Hallen til to dage med ”ud af boksen”-tænkning, innovation og kreative løsninger på problemstillinger, de unge kender fra deres hverdag. Som en del af Den Åbne Skole havde Ung Egedal fået stablet innovationscampen WeAct på benene, og den blev afholdt i forbindelse med innovationsfestivalen Afsnit I.

Borgmester Willy Eliasen og Direktør Ulla Gramstrup. Siddende Vibeke Bruun-Toft (konsulent CSS). I dialog med nogle unge workshopdeltagere.

Borgmester Willy Eliasen og Direktør Ulla Gramstrup. Siddende Vibeke Bruun-Toft (konsulent CSS). I dialog med nogle unge workshopdeltagere.

 

Innovationsfestivalen Afsnit I
WeAct er Ung Egedals input til Afsnit I. Afsnit I er en innovationsfestival, som Egedal Kommune var vært for. Udover WeAct bød Afsnit I bl.a. også på åbningsarrangementet Egedal Spiser, en række kulturarrangementer, en international innovationskonkurrence og en gymnasie-konkurrence.

Rethink Living
Til WeAct var det overordnede tema Rethink Living. Eleverne blev bedt om at arbejde med hverdagsnære problemstillinger og at finde en innovativ løsning herpå. Til at lede de forskellige workshops mødte en række af Ung Egedals egne medarbejdere op – heriblandt SSP-konsulenterne, medarbejdere fra ungdomsklubberne og lærere fra 10. klasse. Medarbejdere fra kommunens rådhus, Girltalk.dk, Tagdel.dk og ungdomsskolen i Fredensborg var også.

De unges valg
De unge fik muligheden for at vælge mellem i alt 22 workshops og blev fordelt efter deres højeste prioriteter. Den workshop, flest unge havde ønsket som deres førsteprioritet, var workshoppen #MitUngested, som omhandlede udviklingen af ungdomsklubberne. Derudover havde mange unge ønsket at arbejde med integration på workshoppen #StayInDenmark. Og hele 115 af de unge har sat et af deres kryds ved workshoppen #UsædvanligKøn, der bl.a. handlede om kønsroller og ligestillingsdebatten. Andre populære workshops var #BlivHørt, hvor børne- og ungdomspolitikken var omdrejningspunktet, og #EgeConnect, hvor der blev arbejdet med kommunikationen mellem unge og kommunen.

Erfaring og læringsprocesser
At arbejde innovativt er støjende, forvirrende, frustrerende og lærerigt. Både elever, lærere og underviser oplevede to dage, hvor den normale klasseundervisning blev udfordret, og eleverne fik ansvaret for egen læring. Det krævede en del af alle at tage positivt imod og arbejde iterativt med emnerne i en sportshal, der normalt danner rammen for den lokale Håndboldklub. Resultatet af de unges arbejdsprocesser, og de produkter, de unge kunne fremvise til åben hal fredag eftermiddag, vidnede om, at både de unge deltagere, lærerne og workshoplederne havde arbejdet med læring på en ny facon, der i høj grad havde varieret fra den klassiske undervisning, og alle kunne tage nye erfaringer med sig hjem.
 


Redaktører

Lotte Zarlang

Lotte Zarlang