3. jun 2016

Computerspil som adspredelse, samvær og konflikt i hverdagen

"Computerspil og hverdagsliv" er en kombineret spørgeskema- og interviewundersøgelse, der udfordrer forestillingen om ”computerspilafhængighed” ved at sætte fokus på de hverdagssammenhænge, som computerspil indgår i.

Undersøgelsen, som er udført af Medierådet for Børn og Unges formand, Anne Mette Thorhauge i samarbejde med Andreas Gregersen og Anne Brus, er en opfølgning på spørgeskemaundersøgelsen fra 2014, hvor de 10-18 åriges computerspil i Danmark kortlægges.

Interviewundersøgelsen nuancerer nogle af de konklusioner, som kom frem i forbindelse med spørgeskemaundersøgelsen, herunder sammenhængen mellem køn og spillemønster, og de typer af konflikt computerspillet giver anledning til.

Et par af hovedkonklusionerne er, at:

  • Pigerne også konkurrerer – bare på en anden måde.
  • Kompetitive holdspil som for eksempel League of Legends og Counterstrike i de fleste tilfælde er en form for socialt samvær, men kan også være det modsatte.
  • Det er den sociale situation, der gør forskellen, ikke spillet.
  • Konflikter omkring computerspil i familien, i de fleste tilfælde handler om skolen og i mindre grad om computerspillet i sig selv.


LÆS HELE RAPPORTEN og undersøgelsens Case summary her